Řekli o nás
Kde se už teď mluví o novém koncertním sále v Ostravě a jak jej vyhlíží významné osobnosti nejen z oblasti architektury a kultury?
Obsah stránky
Výstavbou nového koncertního sálu těchto parametrů se automaticky dostává nejen Janáčkova filharmonie, ale celé město na úplně jinou úroveň nejen pro své obyvatele, ale celý kulturní svět. S návrhem Stevena Holla nezískává město “jen” koncertní sál. Získává tím ikonickou stavbu světového architekta, čímž se Ostrava pochopitelně zařadí mezi významné metropole, pro které je kultura jednou z priorit. Návrh koncepce nového koncertního sálu spojený s rekonstrukcí Domu kultury města Ostravy se okamžitě dostal do hledáčku řady zahraničních médií. Popis a model proměny historické budovy architekta Jaroslava Fragnera z 60. let 20. století byl dokonce vydán v jednom z prestižních světových magazínů o architektuře a stavebnictví „Urban Environment Design magazine".
Prestižní architektonický časopis Architizer zařadil ostravský koncertní sál mezi deset nejlepších chystaných projektů. „Budova byla navržena jako dokonalý akustický nástroj ve svém pouzdře,“ komentuje návrh Eric Baldwin z Architizeru. Naráží tak na vzhled budovy, který má připomínat právě pouzdro hudebního nástroje. Žebříček podle časopisu zahrnuje budoucí městské dominanty a vybírá moderní architekturu nejznámějších autorů. V "Top 10" se objevilo třeba i obchodní a obytné centrum v Londýně nebo mrakodrap ve Francii.
Unikátní ostravský návrh architektů ze studií Steven Holl Architects z New Yorku a Architecture Acts z Prahy se na jaře 2020 objevil mezi nejzajímavějšími projekty připravovanými v ČR. Druhým ostravským zástupcem je stavba Klastru umění a designu Ostravské univerzity. Ostrava tak má šanci dohnat deficit z minulých let a srovnat krok s ostatními městy či se dokonce stát celorepublikovým lídrem na poli architektury.
„Zbudování nového koncertního sálu Ostravě významně pomůže hned v několika rovinách. Architektonicky zcela jedinečná stavba z dílny světově proslulého architekta nás katapultuje mezi uznávané kulturní evropské metropole, přitáhne tuzemské i zahraniční turisty a podnítí další aktivity, související nejen s kulturním a společenským životem. Koncertní sál jako takový bude navíc významným prvkem nového vzhledu městského centra, tvořeného dalšími zamýšlenými stavbami různého druhu a účelu. S koncertním sálem přichází šance získat pro Ostravu natolik charakteristický symbol, jakým je například pro australské Sydney notoricky známá budova tamní opery. Toho bychom měli využít.“
„Koncertní sál s moderní a dokonalou akustikou umožňuje orchestru zejména obrovskou sebereflexi, která vede k jeho zdokonalování. Dovolím si zmínit jednu praktickou zkušenost – v nedávné době odehrála JFO koncert ve slavné Elbphilharmonie, asi nejdiskutovanějším sále poslední doby. Nebudu hovořit o architektonických kvalitách, zmíním pouze ty umělecké. Měl jsem možnost sedět vedle autora tamního akustického modelu, Yasuhisy Toyoty a vyhodnotil jsem jeho práci jako nebezpečně dokonalou. Dokonalou v tom, co jsme slyšeli, nebezpečnou (v dobrém slova smyslu) v tom, že slyšíme opravdu všechno! A to by měl být, myslím, náš cíl. Stavbou a existencí nového koncertního sálu těchto parametrů se automaticky dostává nejen Janáčkova filharmonie, ale celé město na úplně jinou úroveň nejen pro jeho obyvatele, ale celý kulturní svět. A já přeji nám všem hodně štěstí v tom, aby tento projekt dospěl ke zdárnému konci a Ostrava se tím stala opravdovou kulturní metropolí. Nová stavba (Koncertní sál) by měla sloužit zejména jako kvalitní veřejný prostor pro obyvatele města Ostravy, měla by se stát zázemím pro orchestr, který k tomuto městu neodmyslitelně patří a tím umožnit zásadní umělecký rozvoj další organizace zřizované městem Ostravou. Měla by poskytnout zázemí pro MHF Leoše Janáčka či Ostravské dny nové hudby. Měla by nabídnout prostor pro komunikaci s každým, kdo projeví o kulturu zájem. Měla by celkově výrazně pozvednout kulturní dění v celém regionu. S návrhem Stevena Holla nezískává město “jen” koncertní sál. Získává tím ikonickou stavbu světového architekta, čímž se Ostrava automaticky zařadí mezi významné metropole, pro které je kultura jednou z výrazných priorit. Jsem si jist tím, že výsledný společenský efekt této stavby bude mnohem výraznější, než si dokážeme v tuto chvíli představit.“
„Je to úžasný a obrovsky odvážný návrh, držím palce a jsem pyšná na to, že si Ostrava tohoto architekta byla schopná v soutěži vybrat. Tohle má všechny předpoklady na to, aby se Ostrava stala výjimečným městem, a myslím si, že když bude mít Ostrava sál pro 1300 lidí, že to pozvedne kulturu města. Je to úžasný výsledek a velmi držím palce.“
„Nový koncertní sál bude stavbou s výrazným nadregionálním a také mezinárodním přesahem. Definitivně potvrdí, že Ostrava je skutečným městem kultury. V její podobě získáme architektonický skvost s bezvadnou akustikou. Sál však nebude sloužit „pouze“ coby svatostánek vážné a klasické hudby. Díky multifunkčnímu využití nabídne reprezentativní prostory a důstojné zázemí k rozličným společenským a kulturním akcím nebo komunitnímu setkávání. Ostrava čeká na svůj koncertní sál zhruba 160 let. Tak dávno je tomu, kdy se myšlenka jeho výstavby zrodila. Vypořádejme konečně tento závazek vůči našemu městu.“
„Koncertní sál považuji za důležitý střípek do mozaiky života města. Tedy nejen kultury samotné, ale také veřejného prostoru, architektury, celkové atmosféry, možností a atraktivity. Je to důležité pro Ostravany i návštěvníky, pro rozhodování mladých, jestli tady po studiu zůstanou pracovat nebo odejdou jinam. Na misce vah při úvaze, jestli do Ostravy jít žít nebo ne, tak tohle je jeden z těžkých kalibrů, aby tady zakotvil. Koncertní sál vidím jako jednu z velkých příležitostí a důležitý krok v cestě ke kvalitnímu a pestrému životu v Ostravě, jako další z důkazů, že OSTRAVA JEDE!!!“
„Kvalitní koncertní sál je injekce života pro město. Není to zdaleka jen otázka špičkové hudby, ale přitahuje i obrovské množství turistů. Vidíme to dnes v Hamburku, kde je nový sál, v Paříži, na Islandu, v nedalekých Katovicích. Do nových sálů se jezdí nejen kvůli špičkové hudbě, ale především proto, že je to významná atrakce města.“
„Na nový koncertní sál v Ostravě se nesmírně těším. Skvělé ostravské hudební publikum a stejně tak i muzikanti si takové místo konečně zaslouží. Leoš Janáček shora spokojeně mručí.“
“Ostrava se doslova odvážně rve o nejvyšší příčky na kulturní mapě země. Daří se jí skvěle! Už jsou tu časy, kdy se vnímání města nejen doma, ale i za hranicemi (každému městu se to nepodaří!!) posunulo na vyšší úroveň. Punc metropole jí se vším všudy dodá nový koncertní sál. Bude nový, potřebný a krásný. Projekt je dokonalý, nádherný a skvostný. Stane se ikonou a další dominantou města. Ostrava si ho zaslouží. Nebude stánkem jen pro ty, kteří vyhledávají tóny velikánů, ale i magnetem pro turisty. Jen tak dál – Ostrava důstojný prostor pro prezentaci umění musí mít.”
„Ostrava se rozhodla postavit novou špičkovou koncertní síň mezinárodních parametrů. Vyskytují se však hlasy, že v době krize by měla raději za tyto prostředky opravit silnice či chodníky, zatímco koncertní sál je věc zbytná. Podívejme se pro inspiraci na jinou „zbytnou“ věc – Dolní oblast Vítkovice. I zde se přemýšlelo o pragmatickém řešení, tedy zbourání a zisku obrovského pozemku blízko centra s mnoha možnostmi využití. Nakonec ale převážila kreativní cesta revitalizace a investic. Výsledek? Vítkovice jsou čtvrtou nejnavštěvovanější památkou ČR (první mimo Prahu), jsou zapsány na seznam Evropského kulturního dědictví a hlavně: staly se symbolem Ostravy – ostravskými Hradčany. Vím, že postavit v této době koncertní sál je velká odvaha, kterou například Praha stále nemá. Přesto bych byl moc rád, aby ji Ostrava našla a napsala tak další nezapomenutelnou kapitolu v dějinách tohoto neopakovatelného města. Jsem přesvědčen, že duchovní i komerční efekt výjimečné stavby to všem zdejším lidem bohatě vrátí!“
„Viděl jsem nádherný design nového koncertního sálu v Ostravě a rád bych tento projekt podpořil. Jeho realizace změní kulturní život města, neskutečně pozvedne kvalitu života občanů i celkový ekonomický růst. Je to něco, co se děje pokaždé tam, kde vznikne nový koncertní sál.“
„Moc tomuto záměru fandím a myslím, že si to Ostrava a její Janáčkova filharmonie víc než zaslouží. Já jen doufám, že bude při provedení kladen velký důraz na akustiku, aby stavba byla opravdu tím prostorem, jak se navenek prezentuje. Ne úplně akusticky ideální sál už filharmonici mají. Ono ani nejde tak o to, jak vypadá hala zvenčí, nýbrž jak je funkční zevnitř. A pro mě, jako pro umělce, je samozřejmě nejdůležitější prostor, kde dělám svou práci. Máme spoustu krásných historických budov, jenže zpívá se v nich špatně. Pak jsou nové budovy, které třeba nenaplňují estetickou představu, ale pocit při provedení a pro poslech je komfortní. V podobných prostorách jsem zpívala mnohokrát. Srovnávat však operní jeviště s koncertními pódii lze jen těžko. Na každé patří jiný repertoár a jinak se pracuje s akustikou prostoru. Pokud mě, nebo manžela Janáčkova filharmonie ke spolupráci do nové koncertní haly pozve, nevidím důvod, proč tuto nabídku nepřijmout a neužít si koncert v novém. Moc držím palce.“
„Já si myslím, že výsledek této nové stavby může být nakonec ohromující, protože jsem si jist, že to bude jedna z hlavních dominant města Ostravy. Nelze objednat nebo zaplatit nejlepší akustiku na světě, to je věc, která se musí podařit. Já držím všechny palce pro to, aby ten výsledek byl co nejlepší.“
“Desítky let čeká ostravská kulturní veřejnost na koncertní sál postavený speciálně pro hudbu, nyní stojíme nejblíže tomuto kroku a věřím, že nejenom architektonicky originální návrh, ale taky akustika bude atraktivním lákadlem pro milovníky hudby nejen z našeho regionu.”
„Jakýkoliv větší kulturní počin, jakým je stavba nového koncertního sálu, je v naší republice vzácnou událostí. O to víc obdivuji odhodlání a houževnatost všech zúčastněných osob na tomto velkém projektu. Jsem přesvědčen, že se v Ostravě podaří vybudovat špičkový koncertní sál se skvělou akustikou, na který bude Janáčkova filharmonie pyšná. Věřím, že tímto krokem se nechají inspirovat i jiná města v České republice a podpoří realizaci dalších nových koncertních síní.“
„Z mé osobní zkušenosti vyplývá, že Ostrava je město plné vynikající hudební kultury. Sídlí v něm výtečná Janáčkova filharmonie, zajíždějí do ní světové muzikantské kapacity. Proto, aby se projevil její plný hudební potenciál, potřebuje nejkvalitnější možný koncertní sál.“
„Nápad na obestavění starého sálu od architekta Fragnera mě překvapil, pobavil a vlastně i dojal. Je to pohled upřený do moderní, přátelské Evropy. Chránit staré a vytvářet nové je účelem kultury, o tom víme své i my hudebníci. Jsem samozřejmě zvědavá na akustiku a mohu se jen těšit, až ji osobně vyzkouším.“
“Zdá se to neuvěřitelné, ale Ostrava usiluje o koncertní sál už od konce 19. století. Ačkoli to několikrát vypadalo, že se jej dočkáme, nikdy se nepodařilo myšlenku dotáhnout až k realizaci, a tak Janáčkova filharmonie od svého vzniku v roce 1954 sídlí v provizorních podmínkách Domu kultury města Ostravy. Nejinak je tomu s ostravskou vědeckou knihovnou, která na důstojné sídlo čeká rovněž od padesátých let. Myslím si, že pokud chce Ostrava udržet či přilákat vzdělané lidi a studenty, potřebuje tyto dvě klíčové kulturní stavby postavit - nepochybuji o tom, že se taková investice městu několikanásobně vrátí, obzvlášť ve chvíli, kdy obě stavby byly vybrány v architektonické soutěži a vítězné návrhy slibují mimořádnou architekturu, kterou Ostrava potřebuje jako sůl. Vítězný návrh koncertního sálu od architekta Stevena Holla přistupuje k původní budově kulturního domu s pokorou, ale zároveň přináší odvážné myšlenky, které nejsou samoúčelné. Považuji jej za architekturu 21. století, takové stavby Ostravě citelně chybí a velmi bych si přála, abychom se tohoto koncertního sálu co nejdříve dočkali.”
„Na stavbu se moc těším! Je potřeba dělat smysluplné investice. Nejde o beton a železo, ale budujeme duševní statky. Uhlí došlo, přírodu jsme vydrancovali a teď je potřeba investovat do tohoto regionu, který byl po mnoho let opomíjený. Dění v regionu se dotýká více milionů lidí v okolí. Státu i městu se to vyplatí a vrátí se mu to. Hlavně se to vrátí lidem tady. Je potřeba měnit zažité stereotypy o černé Ostravě. Business potřebuje stavovské symboly a budova je nositelem konkrétního sdělení. Město i my v něm tak dokážeme, že to myslíme vážně. Konzumují to lidé i mimo město. Musí se investovat do kultury, to je pro Ostravu největší business.“
"Žil jsem v Drážďanech, kde proběhla podobná rekonstrukce staré budovy. Vznikla nádherná budova, která je nyní symbolem města. Často pobývám v Hamburku a tam se stalo totéž. Přeju Ostravě, aby se sál stal novým impulzem pro žití v tomto městě - nejen pro kulturně naladěné lidi, ale pro všechny. Jako by se člověk naučil mluvit novou řečí."